Vopak Terminal Vlissingen is gestart met de voorbereidingen voor uitbreiding van de opslagcapaciteit op de terminal. In het voorjaar van 2014 worden maar liefst zes nieuwe tanks verwacht. Geen ‘bollen’ maar ‘sigaren’ van formaat: de drie grootsten zijn 97 meter lang en ruim 10 meter in doorsnee.

Het beeld van de terminal wordt sinds jaar en dag bepaald door de zes bollen en de twee kolossale tanks ernaast. Daarin worden LPG en chemische gassen opgeslagen. Het gas wordt onder druk vloeibaar gehouden in de bollen, en door koeling in de grote tanks, met dikke wanden.

De mediabron waarnaar verwezen wordt ontbreekt en moet opnieuw ingevoegd worden.

Foto: De bekende 'bollen' in Vlissingen.

Allernieuwste techniek

De zes nieuwe tanks worden gebouwd in Spanje en zijn cilindrisch van vorm. De officiële term hiervoor is ‘mounded bullets’. Ze komen per bak over het water naar Vlissingen waar ze bij de terminal met beleid aan land worden gereden en naar hun eindbestemming worden gebracht. Drie aan drie komen de tanks in een betonnen bak te liggen met er overheen een laag zand. Visueel gezien een stuk minder indrukwekkend dan de bollen, maar technisch gezien de allernieuwste techniek als het gaat om drukopslag.

De mediabron waarnaar verwezen wordt ontbreekt en moet opnieuw ingevoegd worden.

Foto: De nieuwe cylindrische tanks komen in de, 

op dit plaatje, rode bakken.

Toekomst

Na gedegen marktonderzoek en een studie naar de nieuwste technieken en mogelijkheden, werd in april 2013 officieel toestemming gegeven voor uitbreiding van de Vlissingse terminal met 36.750 kubieke meter drukopslag. Er komen zes nieuwe tanks in twee formaten: 7.650 kubieke meter en 4.600 kubieke meter. Bovendien wordt de mogelijkheid om later nog twee tanks te plaatsen opengehouden mocht daar in de toekomst behoefte aan zijn.

Nieuwe leidingen en automatisering

Gestart is nu met de voorbereidingen zodat alle benodigde leidingen naar de steiger en naar de laadplaatsen voor wagons gelegd kunnen worden. De terminal wordt bovendien uitgerust met een nieuw automatiseringssysteem. Naar verwachting kunnen de nieuwe tanks eind 2014 in gebruik worden genomen.